Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders

Kaap Hoorn Journaal

JournaalKLein

Het Kaap Hoorn Journaal in kleur verschijnt in het najaar. Donateurs ontvangen die per post. De digitale  Nieuwsbrief richt zich met korte stukken op de actualiteit. De langere artikelen bewaren we voor het Kaap Hoorn Journaal. Donateurs zonder internet/e-mail ontvangen het Journaal en de Nieuwsbrief  per post.

Herdenkingsuitgave 29 januari 2016 i.v.m. 400 jaar Kaap Hoorn op de kaart

atlas omslag

Atlas van Kaap Hoorn, kaartbeeld van zuidelijk Zuid-Amerika, 1500-1725.

Vijf kernachtige essays die U tweeënhalve eeuw bijpraten over de maritieme ontwikkelingen rond Z-Amerika met een bijzondere rol voor de stad Hoorn, gevolgd door een prachtige verzameling bijzondere kaarten die U de ontwikkeling van de cartografie laat zien en de invloed van de Lage landen. 

De hoogwaardige digitale afdrukken van deze fullcolour en z/w kaarten, maken het bekijken van details met een loupe een feest. De Nederlandse en Engelse edities hebben beide een Spaanse synopsis 

Beide edities elk € 15,00.

Scheepsmodellen

scheepsmodel

In de Oudheidkamer staan enkele modellen van de laatste zeilende vrachtschepen die Kaap Hoorn rondden, zoals de schoenerbrik Willemina, het volschip de Nederland, het fregatschip Europa, de viermastbark Pamir en de vijfmastbark Potosi. Op deze grootschalige modellen vallen veel details te bewonderen.

Reglement voor erkenning huidige Kaap-Hoornvaarders

 

zoals goedgekeurd door het Bestuur van de Stichting op 20 september 2023
Artikel 1: Definities
1- 1  Ronding: de met een zeilschip zeilend afgelegde ononderbroken reis van ten minste 3000  zeemijl over open zee waarbij binnen deze reis Kaap Hoorn is gerond en de 50e breedtegraad  Zuid zowel westelijk als oostelijk van Kaap Hoorn is gekruist.
1- 2  Zeilend: uitsluitend voortbewogen door de wind, uitgezonderd het gebruik van de motor bij man-over-boord of bij hulpverlening aan schepen in nood.
1- 3  Ononderbroken: inbegrepen is bijliggen en drijven voor top en takel, evenals schuilend ankeren wegens dwingende eisen van goed zeemanschap mits hierbij de motor niet is gebruikt.
1- 4  Zeilschip: een schip met zeilen als primair aandrijfmiddel.
1- 5  Opvarende: iedere zich aan boord van het zeilschip bevindende persoon.
1- 6  Schipper: het bemanningslid dat het gezag over het zeilschip voert.
1- 7 Journaal: het dagelijks bijgehouden register van nautisch ter zake doende gegevens, zoals weersomstandigheden, zeilvoering, draaiuren van de motor, waarnemingen, vastgestelde posities met de hierbij horende tijden, werkzaamheden aan het zeilschip en bijzondere voorvallen, elk blad genummerd en geparafeerd door de Schipper.
1- 8  Nederlander: houder van een Nederlands paspoort.
1- 9  Stichting: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders te Hoorn.
1-10 Bestuur: het bestuur van de Stichting.
1-11 Oorkonderegister: het publieke register dat deel uitmaakt van de handbibliotheek van de Stichting.
1-12 Adviescommissie Kaap Hoorn-rondingen: de commissie van nautisch ervaren personen die het Bestuur adviseert ten aanzien van dit reglement en zijn toepassing. 
Artikel 2: Kaap Hoorn Schipper
2-1 Indien een zeilschip de ronding heeft voltooid, kent de Stichting ter honorering van de gemeenschappelijke prestatie van de opvarenden aan de Schipper die Nederlander is de titel  ‘Kaap Hoorn Schipper’ toe ongeacht de vlag waaronder het zeilschip vaart.
2-2 Indien een zeilschip onder Nederlandse vlag de ronding heeft voltooid, kent de Stichting ter honorering van de gemeenschappelijke prestatie van de opvarenden aan de Schipper de titel ‘Kaap Hoorn Schipper’ toe ongeacht de nationaliteit van de Schipper.
2-3 De ‘Kaap Hoorn Schipper’ krijgt eenmalig een verzilverde penning met bijbehorende oorkonde van de Stichting.
2-4-a Het Bestuur draagt de ‘Kaap Hoorn Schipper’ voor aan de Gemeente Hoorn voor verstrekking van de ‘Kaap Hoorn Trofee’ met bijbehorende oorkonde.
2-4-b Als de ‘Kaap Hoorn Schipper’ na ontvangst van de ‘Kaap Hoorn Trofee’ een volgende maal een ronding als Schipper voltooid, wordt hierin namens het Bestuur een geëigende gravure aangebracht.
Artikel 3: Kaap Hoorn Zeiler
3-1 Indien een zeilschip de ronding heeft voltooid, kent de Stichting aan elke opvarende van het zeilschip die Nederlander is de titel ‘Kaap Hoorn Zeiler’ toe ongeacht de vlag waaronder het zeilschip vaart.
3-2 Indien een zeilschip onder Nederlandse vlag de ronding heeft voltooid, kent de Stichting aan elke opvarende van het zeilschip de titel ‘Kaap Hoorn Zeiler’ toe ongeacht de nationaliteit van deze opvarende.
3-3 De ‘Kaap Hoorn Zeiler’ heeft recht op eenmalige verstrekking van de bijbehorende oorkonde van de Stichting. 
Artikel 4: Het journaal
4-1 Het journaal stelt de Adviescommissie in staat de ronding te toetsen aan de in artikel 1-1,1-2,1-3 en1-4 genoemde criteria.
4-2 De inhoud van het journaal wordt waar mogelijk ondersteund door gewaarmerkte aantekeningen van derden, havendocumenten, foto’s, vermeldingen van het praaien van schepen,  oproepen van kuststations, trackers en dergelijke.
4-3 Het origineel van het journaal is zonodig beschikbaar voor de Adviescommissie. 
Artikel 5: Advies
5-1 De Adviescommissie vormt zich op eigen initiatief of op aanvraag van het Bestuur een oordeel over rondingen.
5-2 De Adviescommissie legt haar bevindingen vast in een rapport aan het Bestuur, welk rapport na kennisname door het Bestuur deel uitmaakt van de historische documentatie van de Stichting.
Artikel 6: Oorkonderegister
6-1 De naam van de ‘Kaap Hoorn Schipper’ wordt met een korte beschrijving van de ronding en zo mogelijk een foto van het zeilschip opgenomen in het Oorkonderegister.
6-2 De naam van de opvarende die een oorkonde heeft ontvangen wordt met de naam van het zeilschip en de datum van de ronding opgenomen in het Oorkonderegister.
Artikel 7: Slotbepalingen
7-1 Het reglement kan door het Bestuur wegens maritieme of organisatorische ontwikkelingen worden gewijzigd na ingewonnen advies van de Adviescommissie.
7-2 In zaken waarin dit reglement niet voorziet beslist het Bestuur na ingewonnen advies van de Adviescommissie.
Adviescommissie  rondingen:

G. Loomeijer,  H. Tromp,  R. Snouck Hurgronje,  K. Gaastra,  R. Lokin,  J. Wit,  D. Gunnink,  T. Visser.

Reglement_Rondingen.pdf

Donateur worden

Donateurs zijn erg belangrijk voor de Stichting. Heeft u belangstelling voor de geschiedenis van Kaap Hoorn en de grote zeilvaart? Meld u dan aan.
U bent al donateur voor minimaal €20,00 per jaar. U kunt het donateurschap ook voor één jaar aan iemand cadeau doen.

Als donateur ontvangt u aanvullende documentatie en twee gratis publicaties van de Stichting. Het totaal aantal donateurs ligt rond de 400. Wat hen verbindt is niet alleen de belangstelling voor de grote zeilvaart, maar ook die voor de geschiedenis van het zeemansvak in brede zin.

De stichting communiceert naar zijn donateurs door middel van een digitale Nieuwsbrief dat zich richt op de actualiteit en met het Kaap Hoorn Journaal voor langere artilelen. Donateurs zonder internet/e-mail ontvangen beide per post. Op dit moment is de uitgave van het K H Journaal uit bezuinigingsoverwegingen, voorlopig opgeschort.
Twee keer per jaar wordt een bijeenkomst voor de donateurs gehouden: in oktober in Hoorn in de Oosterkerk en in het voorjaar- medio maart, april- in het Dordechts Museumrestaurant.. Tijdens deze bijeenkomsten zijn er lezingen en is er een gemeenschappelijke maaltijd. De Stichting geeft regelmatig publicaties uit over onderwerpen die in brede zin betrekking hebben op de grote zeilvaart die ook toegestuurd worden aan onze donateurs.

Donateur worden?

 

Stiftung Niederländische Kap Hoorniers

Kap Hoorn (sp. Cabo de Hornos, engl. Cape Horn, ndl. Kaap Hoorn) ist die südlichste Spitze des (süd-)amerikanischen Kontinents, die weit in eine Region mit heftigen und häufigen, überwiegend aus westlicher Richtung kommenden Stürmen hinausragt. Entsprechend sind die kräftigen, bis zu 50 Seemeilen am Tag zurücklegenden Meeresströmungen, die etwa zwischen dem 40. und 60. Breitengrad der Südhalbkugel um die Erde kreisen. Kap Hoorn befindet sich auf der letzten Schifffahrtsroute, wo sich der Handel mit Frachtseglern noch lohnte. Weizen aus Australien und Salpeter aus Chile wurden über diese Route nach Europa transportiert.

Die Umrundung von Kap Hoorn bedeutete für die Seeleute einerseits einen Tiefpunkt, andererseits jedoch auch die ultime Herausforderung in ihrer seemännischen Existenz. Nach europäischen Statistiken sind mehr als 800 Schiffe in der Region um Kap Hoorn gesunken und über 10.000 Menschen sollen da ihr Leben verloren haben. Damit befindet sich um Kap Hoorn der grösste Schiffsfriedhof der Welt.

Die Seeleute, die diese gefährliche Umrundung miterlebt haben, fühlten sich miteinander verbunden. 1937 trafen sich in St. Malo (Frankreich) mehrere französische Kapitäne und gründeten die “Amicale des Capitaines au Long Cours Cap Horniers“, also noch ohne den Zusatz “Internationale“. Erst nach dem Zweiten Weltkrieg, nach Beitritt nichtfranzösischer Kapitäne, wurde die Amicale umbenannt in "Amicale Internationale des Capitaines au Long Cours Cap Horniers" (A.I.C.H.).
Zunächst war die Amicale nur für Kapitäne gedacht, wie der Name auch bezeugt, später wurden auch Seeleute anderer Ränge zugelassen.
Die A.I.C.H. wurde 2003 in St. Malo aufgelöst, weil die Kap Hoorniers fast alle nicht mehr am Leben waren. Der letzte niederländische Kaap Hoorn-vaarder, Kapitän P.G. van der Hoek, starb 2008 in hohem Alter.

Die niederländische Sektion (Abteilung) wurde 1959 als ’Vereniging van Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders’ gegründet. Als Sitz des Vereins wurde Hoorn gewählt, weil das Kap im Jahre 1616 von seinen Entdeckern, LeMaire und Schouten, nach dem Geburtsort von Schouten, benannt worden war.
Seit den siebziger Jahren wurde es für etliche Mitglieder infolge ihres fortgeschrittenen Alters zu anstrengend den Veranstaltungen des Vereins beizuwohnen. Der Verein wurde von Aussterben bedroht und umgesetzt in eine Stiftung. Sie will die Erinnerung an die große Segelfahrt, insbesondere aber die Segelfahrt rund Kap Hoorn als Höhepunkt in der Geschichte des Seemannslebens lebendig halten.

Die Anzahl Begünstiger beträgt zur Zeit etwa 500. Unter ihnen sind nicht nur Ex-Seefahrer, sondern auch Segler sowie Personen, die ein reges Interesse haben für die Historie der See-, bzw. der Segelfahrt.

Die Stiftung zählt auch Jachtsegler, die mit ihrem Schiff Kap Hoorn auf traditionelle Weise, d.h. ohne Unterbrechung und ohne den Motor zu benutzen, vom 50. Breitengrad im Atlantik zum 50. Breitengrad im Pazifik oder umgekehrt, umrundet haben.
Schiffskapitäne erhalten die sog. Kaap Hoorn-trofee (Kap Horn-Trophäe), die von der Gemeinde Hoorn zur Verfügung gestellt wurde und vom amtierenden Bürgemeister der Stadt überreicht wird. Mitglieder der Schiffsbemannung erhalten eine Gedenkmedaille mit Urkunde.

Spätestens im November veranstaltet die Stiftung ein jährlich stattfindendes Treffen in Hoorn mit interessanten Vorträgen und als Abschluss eine traditionelle Labskous- Mahlzeit.
Im Winter organisiert der Vorstand für die Freiwilligen Vorträge.

Ein Höhepunkt ist jedes Jahr die Jahresausgabe der Stiftung. Sie erscheint zum Jahrestreffen und beschreibt meistens eine Kap Horn- Reise, evt. mit entsprechenden nautischen Themen.

Die Stiftung verwaltet ein kleines Museum mit Schiffsmodellen, Seekarten, nautischen Instrumenten u.ä. Es befindet sich in der Stadt Hoorn (Achterom 17) und ist vom 1. April bis 1. Oktober jeden Mittwoch von 11.00 bis 16.00 Uhr für das Publikum kostenlos geöffnet. In den Monaten Juni, Juli und August ist das Museum auch sonntags, von 13.00 bis 16.00 Uhr, zugänglich. Freiwillige Mitarbeiter sorgen für eine sachverständige Erklärung zu den ausgestellten Objekten.

Die große Frachtsegelfahrt um Kap Hoorn war zu international geprägt um eine hervorragende Rolle in der niederländischen maritimen Geschichte zu spielen. In den niederländischen Museen ist dieser Aspekt denn auch weitgehend unterbelichtet geblieben. Wo es um seemännisches Können geht, ist die Kap Hoorn- Fahrt der eindruckvollste Teil der Seefahrtgeschichte. Die Erinnerung an die nautischen Leistungen, die oft unter schwierigsten Umständen vollbracht wurden, verdient es, bewahrt zu bleiben.
Die “Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders” setzt sich dafür ein. Sie erhofft sich dabei Ihre Unterstützung und Ihr Interesse.

 

Atlas of Cape Horn, Cartography of Southern South America, 1500-1725

Atlas of Cape Horn

Attention : porto for countries in EU  is  € 13,-.

A synopsis in English of the Atlas

 

Khersones

Leinen los 4-2017
International meeting Cap Horniers in Chile 2017
Cap Hoorn Saarbrücker

 

 

 

The Dutch Cape Horners Foundation

General information

Cape Horn is the southernmost tip of the American continent, stretching far into the stormy sea area known as the Roaring Forties, because of the thundering west winds.  This cape was on the last route that was still viable for sailing ships carrying cargo, such as grain from Australia and nitrates from Chili to Europe.  On these trips, rounding the Horn, was at one and the same time the blackest hour in the already difficult existence of the crew and the high point of their seamanship.

Sailors who have rounded the Horn feel united and in 1937 this led to the founding (in France) of the Amicale Internnational des Capitaines au Long Cours Cap Horniers.  After the Second World War, when sail had disappeared, sections of the Amicale were set up in several countries.  After a time membership was opened to every one of all ranks who had sailed on cargo ships round the Horn.  The society of Dutch Cape Horn Sailors (De Vereeniging van Nederlandse Kaap-Hoornvaarders) was set up in 1959.  At the invitation of the municipality, Hoorn was chosen as the registered office as it was from here that the discoverers of the Horn, Le Maire en Schouten, sailed in 1615.

The Society flourished, with a membership of almost 100 still living Cape Horn sailors, and it had its own magazine in which member’s experiences were published. The last reunion was held in 1979 and in 1985 the dying society became a foundation which aimed at keeping the memories of the great days of sail – particularly round Cape Horn – alive.

The Dutch Cape Horners Foundation now has almost 500 contributors or « participants », most of whom are interested in the history of seamanship in the wider sense.  None have actually sailed around the Horn on cargo carrying sailing ships. The last member who actually did so, Captain Pieter G. van der Hoek, died on the 13th of June 2008 at the age of 92. On the other hand, the number of members who have sailed round the Horn in charter ships and yachts during the last three decades is growing.  Hoorn awards to the skippers of these ships a special trophy, whilst the Foundation awards the crews with a medallion.

Every autumn a get-together for contributors and 'participants' is held in Hoorn, with a talk and meal.  In the winter, talks are given elsewhere as requested.  There is also a documentation commission busy with research, which often leads to the publication in the autumn of a booklet about one or more memorable voyages under sail.  In the summer the antiquities’ room of the Foundation, Achterom 17, is open to the public on Wednesday afternoons.

The great voyages under sail around Cape Horn play a minor part in Dutch maritime history as they were too international and the presentation in museums is minimal.  To many, however, from the point of view of seamanship, the Cape Horn voyages are the most impressive in the history of sail.  The memories of these nautical achievements need to be preserved and the Foundation has pledged itself to do just that.  They hope for your interest and support.

 

Major Historic Events:

On 29 January 1616 Jacob Le Maire and Willem Cornelisz. Schouten discovered the southern most tip of South-America and named this point  Cape Hoorn, the name of their hometown. Sailing through this unknown open water between Atlantic Ocean and the Pacific Ocean, they established the basis for greater expansion of worldtrade with sailing vessels, than passing through Strait Magelanes. The Dutch charted Strait Le Maire and other coastlines in this area and around Cape Horn and then continued to the East-Indies. In 1643 admiral Brouwer established that Statenland was actually an island and not connected to the imaginary Terra Incognita. ‘ He concluded that the wide open sea to the south was much better suited for safe navigation between the Atlantic and Pacific. ‘

 

Atlas of Cape Horn, Cartography of southern South America, 1500-1725

A publication of the Dutch 400 Year Cape Horn Foundation and Thoth Publishers.

On sale € 39,90 with porto € 13,- within the EU, see website info to order.

Synopsis Atlas of Cape Horn

 

Khersone

Report Celebration 20th anniversary

 

 

 

pagina verborgen menu

lallalal

An alle Seebären und -Bärinnen unserer Cape-Horn Runde.

image001Helft mit, vor allem den aktiven und jungen Generationen unseres Landes einmal im Leben die unaufhaltsam verklingende Welt der echten Windjammer real zu erleben. Gerne seid Ihr alten Knochen auch gerne an Bord gesehen. Uschi hat sich schon als erste gemeldet. 

Die russischen Kadettenakademien der dortigen Fischereiflotte starten ein spektakuläres Unterfangen.

Mit viel, viel Mühen haben wir es geschafft, dass ein kleines Kontingent an Mitsegelplätzen für westeuropäische Mitsegler frei gehalten wurde. 

Zusammen mit russischen Berufsseeleuten und Kadetten sind Interessenten aus Deutschland und der Welt eingeladen, an diesem maritimen Weltspektakel mitzumachen.  

In the spirit of Cape Horn

Kpt. Uwe Koch

Möchten Sie mehr wissen, dann klicken Sie bitte hier:

Donateur worden?

ANBI FC75Donateurs zijn erg belangrijk voor de Stichting Ned. Kaap Hoorn-vaarders. Heeft U belangstelling voor de geschiedenis van Kaap Hoorn en de grote zeilvaart? Meld u dan aan. 
U bent al donateur voor minimaal € 20,- per jaar. Als algemeen nut beogende instelling zijn schenkingen aan de stichting fiscaal aftrekbaar.

Oudheidkamer

regentesse75

In het voormalig R.K. Wees-en Oudeliedenhuis St. Jozef te Hoorn vindt u de Oudheidkamer. In de prachtig gerestaureerde Regenten-en Regentessenkamer komt de maritieme sfeer van de Grote Zeilvaart en Kaap Hoorn weer tot leven. Tijdens de wintermaanden is de Oudheidkamer gesloten. Vanaf april  staan de deuren weer open voor bezoekers.

Het weer op Kaap Hoorn

blauwewolkOp de Noorse weersite yr.no is het actuele weer op Kaap Hoorn te volgen: www.yr.no