Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Scheepsmodel viermast bark Pamir
Na 52 jaar op 21 september 1957 vergaan in orkaan “Carrie”, 500 mijl wzw Azoren.
Gegevens:
Opdrachtgever bouw: de rederij Laeisz te Hamburg, kosten 850.000 mark
Materiaal: staal
Stapelloop: 29 juli 1905 bij werf Blohm und Voss te Hamburg
Inhoud: 1911 BRT. 1910,86 NRT
Lengte: 96,34 m (met kluiverboom 114m)
Breedte 14.04 m
Zijhoogte 8.48m
Ruimdiepte: 7.99 m
Leeggewicht: 2042 t brt 3020; rt 2777
Deadweight 4500 t
Waterverplaatsing (beladen): 6550 t
Diepgang (beladen): 7.2 m;
Kleinste vrijboord: 1.7 m;
Masthoogte boven water (beladen): 52,5 m
Onderste ra’s: 28 m lang diam. 0,6 m gew. 5 t
Bovenste ra’s: 14,4 m lang, diam. 0,3 m gew. ¾ t
Zeilopp: 3800 m²
Laadruim vanaf dek toegankelijk via 4 luikhoofden
2 petroleummotoren 6/10
ps GNOM
t.b.v. laden/ lossen en bediening ankerspil; in 1951 grote ombouw à 2,5 miljoen m.
Bemanning: 30/35 man
Eigenaars:
- Duitse rederij Laeisz 1905-1920, op grond van vredesverdrag Versailles naar
- Italiaanse overheid 1921-1924, teruggekocht voor £ 7000,- door
- Duitse rederij Laeisz 1924-1931, verkocht voor £ 4000,- aan
- Finse reder Gustaf Erikson 1931-1941, inbeslagname door geallieerden en in bezit
- Nieuw Zeelandse regering 1941-1948, na vrede met Finland teruggave aan
- Finse reder Gustaf Erikson 1949-1951, maart ‘51 verkocht voor sloop
- Belgische bedrijf van Loo in Antwerpen, juni ’51 verkocht aan
- Duitse reder Heinz Schliewen 1951 -1952, omgebouwd als schoolschip voor Duitse koopvaardij, reder in 1952 failliet, schip als onderpand in eigendom over aan
- Landesbank Sleeswijk-Holstein 1952-1954, oprichting door 40 Duitse reders van
- Stichting Pamir en Passat 1955
Reizen:
- 1905-1914 Hamburg-Valparaiso v.v, uitreis stukgoed gem.76 dagen, thuisreis salpeter gem. 91
- 1914 Hamburg-Valparaiso- Santa Cruz de la Palma (Canarische eil.), 6 jaar met bemanning en lading voor anker in neutrale Spaanse haven i.v.m. 1e wereldoorlog
- 1920 vervolg thuisreis naar Hamburg
- 1921 onder Italiaanse vlag Hamburg -Rotterdam (steenkolen)- Napels
- 1922 t/m feb 1924 opgelegd in Genua, daarna in ballast naar Hamburg
- 1924 t/m juli 1931 jaarlijks Hamburg-Valparaiso zie boven
- 1931 t/m aug 1941 jaarlijks Mariehamm/Kopenhagen - Australische havens v.v. o.a. Port Victoria en Port Lincoln, uitreis ballast of ijzererts via Kaap de Goede Hoop, thuisreis graan of salpeter, via Kaap Hoorn, beide reizen gem. 100 dagen
- 1942 -1947 Wellington-S.Francisco/Vancouver v.v., uitreis wol/graan, thuisreis ballast/stukgoed
- 1947 Welligton-Sydney-Welligton-Londen, hout,cement,wol,kleding t.b.v Rode Kruis Engeland
- 1948 Londen-Wellington, hoogovenslakken
- 1949 Wellington- Penarth, gerst; opgelegd als extra graanpakuis voor Londen tot mrt 1951
- 1951 gesleept van Penarth-Antwerpen-Travemünde
- 1951 na ombouw tot schoolschip, proefvaart in Kieler Bocht met Bondspresident Neuss
- 1952 Hamburg-Montevideo-Bremen-Montevideo-Antwerpen-Rotterdam a/d ketting
- 1953 tot febr 1955 a/d ketting in Hamburg
- 1955 t/m 1956 Hamburg- Montevideo v.v.
- 1957 Hamburg-Falmouth-Montevideo en op 21 september vergaan, positie 35-57N 40-20W ;
In totaal 900.000 zeemijlen zeilend afgelegd
Bronnen:
- Het laatste zeilschip auteur Heinrich Hauser, uitgeverij Querido Amsterdam
- Glorie en ondergang van het Kaap- Hoorn-schip auteur Alan Villiers, uitgeverij de Boer Amsterdam
- Mit der Pamir um Kap Horn aut. Heinz Burmester, uitg. Stalling AG Oldenburg/Hamburg
- F.Laeisz, aut. Hans George Prager, uitg. Koehlers Herford
- Viermastbark Pamir (Ihr schicksal im Zemtrum des Hurrikans “Carrie”) aut. Brennecke Dummer, uitg. Koehlers Herford