Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Scheepsmodel vijfmastbark Potosi
De Potosi werd in november 1894 op stapel gezet op de werf van Joh. C. Tecklenborg in Geestemuende, tegenwoordig een stadsdeel van Bremerhaven. De scheepsbouwmeester was Dr. Georg Wilhelm Claussen. De opdrachtgever was F.Laeisz. Het schip werd te water gelaten op 8 juni 1895 en vertrok voor zijn eerste reis naar Iquitos in Chili op 26 juli 1895, onder kapitein Robert Hilgendorf.
De Potosi werd vernoemd naar de gelijknamige stad in Bolivia.
Gegevens:
Tonnage: 4027 BRT / 3854 NRT
Afmetingen: lengte 133 m, breedte 15,1 m, diepgang 7,77 m.
Materiaal: staal
Zeiloppervlak: 5250 m², verdeeld over 43 zeilen: 24 vierkante zeilen, 12 stagzeilen, 4 voorzeilen en 3 spankers.
Naamsein: RKGB De bemanning bestond uit een kapitein, 3 stuurlieden, een administrateur en 35-39 zeelieden.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het schip aan de ketting gelegd in Chili. Na de oorlog kwam het in Chileens eigendom en werd omgedoopt tot Flora. In 1925 vloog het schip in brand en werd uiteindelijk tot zinken gebracht door een Argentijns oorlogsschip.